29-07-2018 10:00
Paaskerk

Zondag 29 juli verwelkomen wij Dr Gerda Hoekveld - Meijer (Theoloog oude testament)

Wat is wijsheid? Jezus Sirach (rond 200 v. Chr.) schreef er een boek vol spreuken over. Het werk van deze wijsheidsleraar is niet erg bekend onder protestanten. Dat komt omdat zijn spreuken alleen in de Griekse versie bewaard zijn. De reformatoren hebben alleen Hebreeuwse teksten in de Staten Vertaling toegelaten. Zodoende is ‘onze’ Bijbel sinds 1634 iets minder dik dan die van de kerk  van Rome. zij vindt het spannend om te kijken hoe de voor velen onbekende wijsheid van Jezus Sirach zich verhoudt tot de wijsheid van Jezus  en die van Salomo. Waarom? Salomo was de allereerste zoon van David die koning is  geweest; Jezus de allerlaatste. Salomo was puissant rijk; Jezus straatarm. Een schriller tegenstelling is niet denkbaar.

Wat is wijsheid als het om het koningschap, het leiderschap van een volk  gaat?  Een vraag van alle tijden. Er is nu eenmaal niets nieuws onder de zon