Kerkproeverij

WIE NEEMT U MEE?

Kerkproeverij op startzondag 16 september

Voorganger: ds. Jos van Oord

Wie neemt u mee naar de Paaskerk op de startdag? Deze vraag stond eerder in Paaspartout bij het artikel over de zogenaamde Kerkproeverij op 16 september. Wie wilt u vanuit uw omgeving nu eens meenemen naar de kerk op deze zondag?

U kunt een aparte uitnodiging meenemen uit de kerk. Ze zijn speciaal gemaakt om aan iemand uit uw buurt aan te reiken. Achterop het kaartje kunt u nog iets persoonlijk schrijven.

We proberen op deze zondag een gastvrije ruimte in de Paaskerk te creëren zodat uw gasten (neem er gerust meer mee!)

Waar komt het idee vandaan?

Het is een landelijk initiatief en heeft de bedoeling geloofsgemeenschappen te stimuleren om een open cultuur te vormen.

.Het is niet gemakkelijk om iemand uit te nodigen voor een kerkdienst. Iemand uitnodigen voor iets waar je zelf veel waarde aan hecht, kan behoorlijk spannend zijn. Wat als iemand ‘nee’ zegt? Tegelijkertijd zien we ook mensen die zoeken; naar geluk, relaties en de zin van het leven. We zien dat de drempel om een samenkomst te bezoeken vaak hoog kan zijn. Een samenkomst bezoeken is – zeker wanneer je alleen bent – voor veel van deze mensen een te grote stap. Ze wachten misschien erop om uitgenodigd te worden.

De initiatiefnemers schrijven: ‘We willen zien dat christenen vertrouwd raken met het (ontspannen) uitnodigen van de mensen om hen heen. We willen een cultuur zien in de kerk waar het gewoon is om een gast mee te brengen, of die gast nu gelooft of (nog) niet. Uiteraard zien we daarbij graag dat die genodigde méér dan welkom is. Zo kunnen zij proeven aan de kerk en aan waar zij voor staat.’

Wat kunt u zondag verwachten? Er is vanaf kwart voor 10 koffie in de ontmoetingsruimte.Om 10.15 uur beginnen we de viering als vanouds, met een welkom, kaarsen, een groet en een kyriegebed . Dan biedt  Alain Verheij een  ‘proeverij aan uit de wondere wereld van het christendom’.  Hij is schrijver, blogger, theoloog. Daarna kunt u kiezen uit 4 workshops: o.l.v. Ds.Jos doorpraten met Alain of in gesprek met Ds.Marleen over vragen die u heeft over  kerk-zijn, de liturgie of het geloof.  Daarnaast biedt Sascha Schouwmans een mindfulnness-programma en kunt u liederen zingen in de kerk olv. Onze cantor Kees de Bruijn. Na 40 minuten sluiten we kort af in de kerk. Daarna is er een lunch.

We denken dat het een gevarieerd en open programma is voor u en uw gasten. We doen er samen alles aan om deze zondag een gastvrije gemeente te zijn. Eigenlijk zo als altijd.

Ds.Marleen Kool en  Ds. Jos van Oord.