Concert Groot Nicolaaskoor in de Paaskerk

04-05-2019 21:00
Paaskerk

Op 4 mei 2019 om 21.00 uur in de Paaskerk aan de Oude Utrechtscheweg 6 in Baarn verzorgt het Groot Nicolaaskoor een concert

Het concert zal aansluiten op de stille tocht en de officiële herdenkingsplechtigheden op het Stationsplein.

paaskerk

Uitgevoerd wordt
"Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze" van Joseph Haydn.

Solisten:  Luc Ket (sopraan)
                 Eske Tibben (alt)
                 Guido Groenland (tenor)
                 Remmert Velthuis (bas)

Dirigent: Paul Mirck

De bijzondere begeleiding zal worden verzorgd door het Ebonit Saxofoonkwartet.
Dit ensemble werd in 2011 opgericht aan het Conservatorium van Amsterdam en bestaat uit
vier getalenteerde musici uit Spanje, Polen en Nederland. Zij hebben opgetreden in grote
concertzalen in binnen- en buitenland. Zij ontvingen diverse mooie muziekprijzen.
ebonitquartet.com

Passende koormuziek van Haydn op 4 mei

Op 4 mei staan we stil bij de moed van mensen en het onschuldig lijden. Slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht. Het thema van menselijk lijden, dat nooit uit onze gedachten weg is, resoneert juist op die avond rond acht uur allerwegen. Het maakt stil en het maakt moedig. Het wekt de stemming van: waarom toch? Het voedt het voornemen: dit nooit meer. In de aangrijpende koormuziek van de Oostenrijkse componist Joseph Haydn 1732-1809) wordt die stemming versterkt als de klank van vier saxofoons, in plaats van een strijkkwartet, de begeleiding vormt van ”Die sieben letzten Worte unseres Erlὂsers am Kreuze.”

Haydns muziek is geschreven als een volwaardige vastenmeditatie. Tekst en muziek weken een gemoedstoestand los. Verlatenheid, vertedering, verwarring, vertrouwen en verwachting, lopen als een muzikale rode draad door de uitvoering heen. Onderdeel van deze uitvoering op 4 mei zijn korte gelezen teksten die geschreven zijn door Simone Snakenborg. Zij schreef de teksten als een verwerking bij de aanslag in Brussel op 22 maart 2016. Teksten over mensen die onderweg plotseling weggerukt worden terwijl ze hun laatste gedachten onder woorden brengen.

Het Groot Nicolaas Koor o.l.v. Paul Mirck wordt begeleid door het bekende Ebonit Saxofoonkwartet, dat in binnen- en buitenland optreedt en meerdere prijzen heeft gewonnen. De solisten zijn Luc Ket, sopraan; Eske Tibbes, alt; Guido Groenland, tenor en Remmert Velthuis, bas.

Plaats Paaskerk, Oude Utrechtseweg in Baarn. Aanvang 21.00 uur. Kaarten €10.- in de voorverkoop bij Boekhandel De Boer in de Laanstraat en bij leden van de het Groot Nicolaas Koor. Kaarten aan de zaal €12,50. Jongeren tot 18 jaar zijn gratis welkom.

=============================================================================

Contactadres André den Bak per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via telefoonnummer 06-26060861