POV: Paaskerk Ontmoet Velké Meziříčí

Hoe leuk is het contact met de Tsjechische partnergemeente?!

Een vraagteken én uitroepteken - vraag en bevestiging tegelijk. Wie al jaren bij de contacten met leden van een protestantse gemeente in Tsjechië betrokken is, kan bevestigen dat het waardevol, verrijkend, verrassend en bovenal heel gezellig is om elkaar te ontmoeten. Wat heeft dat voor nut, vraag je je misschien af. Wel, het verruimt je blik om vanuit verschillende achtergronden en culturen te onderzoeken, ontdekken en ervaren dat het gemeenschappelijke van het geloof in God een respectvolle onderlinge band schept. Ook al breek je je tong met de taal; tóch ontstaat er een bijzondere relatie waarin je elkaar ‘verstaat’. Ter geruststelling: met de Tsjechische gasten kun je tegenwoordig heel goed in het Engels of Duits converseren.

Elk jaar wordt er een afspraak gemaakt in overleg met ds. Markéta Slómová, om elkaar te bezoeken; de ene keer in Velké Meziříčí, het andere jaar in Baarn. En dat laatste is juist dít jaar het geval. Wát een kans om mee te doen en samen op te trekken. Vanuit de werkgroep P.O.V. (dat betekent Paaskerk Ontmoet Velké Meziříčí) is - samen met enthousiaste betrokkenen - gestart met voorbereidingen voor een aantrekkelijk programma.

Een thema-avond, een excursie, een gezamenlijke activiteit en natuurlijk de kerkdienst. Maar we willen er zo graag méér mensen bij betrekken! Als thema voor het bezoek is gekozen voor het PKN jaarthema: ‘Ga mee; samen getuigen van geloof, hoop en liefde’.

We verwachten de Tsjechische gasten op donderdagavond 23 mei, waarna zij op maandagochtend vroeg weer huiswaarts keren. Doe mee, denk mee, help mee! Dat kan op veel manieren: je huis openstellen als gastgezin, een keer helpen koken of bakken, meedoen met activiteiten. Op dit moment is het nog lastig om concreet te zijn, omdat nog niet bekend is hoeveel gasten we kunnen verwelkomen, maar vast staat dat het gaat om het weekend van 23 tot en met 26 mei.

Ben je enthousiast geworden? Of wil je eerst meer weten? Spreek dan één van ons aan: Joyce en Jacques Roeleveld, Arlyanne en Jaap Kuipers, Anri en Adriaan Doets, Hans en Corry van der Woude, Jannie Terlouw, Atty Nienhuis, Adrie den Bakker, Gerrit en Ineke van Veelen, Jaap de Wilde en Annelies van Mansfeld.